Fokus på trycktekniker: Serigrafi

I Aspudden driver Catarina Landberg tryckeriet Atelier Landberg. Tryckeriet är idag en av få platser i Sverige där konstnärer kan arbeta med serigrafier. Atelier Landberg grundades av Catarinas pappa, Ingvar Landberg.


Catarina Landberg

Ingvar Landberg arbetade med att göra reklamtryck men tog över lokalen i Aspudden 1975 för att endast satsa på arbete med konst och konstnärer. Det var ett stort steg och väldigt osäkert, men han fick fullt jobb från i princip första dagen, och så fortsatte det. Catarina är född 1965 och har nästan växt upp i lokalen. För 2,5 år sedan tog hon över verksamheten.


När jag träffade min pappa var det här på tryckeriet. Sen jobbade jag här från jag var 19 - 26. Under en period arbetade jag på andra tryckerier och med andra saker. 1994-2002 drev jag Lito + Screen med Måns Heidvall. Men sen tog jag över här för snart tre år sedan.


Serigrafi kan även benämnas som screentryck eller silkscreen, men som grafisk term blir det serigrafi som är gjort i en begränsad upplaga med en konstnär. Arbetet är en lång process som börjar med att konstnären kommer till tryckeriet och visar förlagan för Catarina.


När jag tittar på förlagan ser jag vilken färg vi ska börja att trycka. Ibland har inte konstnären någon förlaga, men kanske en idé om färg och form och då händer allt på plats. Det är också roligt, men lite svårare. Det är alltid en gemensam resa som vi tillsammans arbetar oss igenom.


När Catarina valt vilken färg som ska tryckas först får konstnären en plastfilm där hen målar eller ritar det som ska tryckas som första färg. Motivet överförs fototekniskt till en screenduk i nylon som är preparerad med en ljuskänslig stencil. Med hjälp av ett vakuumbord läggs plastfilmen och duken ihop och blir belyst med UV-ljus.


Sen spolar man av duken och överallt där duken inte har fått ljus spolas stencilen av så då öppnar sig duken där färgen ska tränga igenom. Sen tar man in ramen i maskinen och passar in för tryck.


När ramen väl är inne i maskinen så placerar man filmen som konstnären arbetat med på arket så som man vill att det ska tryckas. På så vis kan man passa in så att alla färgerna tillslut hamnar rätt på arket.


Jag är alltid noga med att det ska passa rätt, men men det är olika från konstnär till konstnär hur viktigt det är. Vissa konstnärer är lite mer röjiga och andra lite petigare. Konstnären är med hela tiden för vi måste ju kommunicera vart vi ska. Ofta blandar man en färg, provtrycker, ser att nej, den måste vara lite mer si eller lite mer så. Då tar man upp färgen igen och gör ett nytt provtryck. Ibland kan man göra det många gånger och ibland sitter det på första blandningen.


Genom åren har många konstnärer samarbetet med Atelier Landberg, ett av dom stora namnen var konkretisten Pierre Olofsson.


Pierre dök upp i pappas och mitt liv när jag egentligen jobbade på ett annat tryckeri. Jag skulle leverera provtryck till Pierre och han tyckte det var så roligt att en ung tjej arbetade som tryckare. Han ville ha hjälp av mig att trycka i sitt tryckeri på Ljusterö, så jag tryckte där och senare kom han till Atelier Landberg och tryckte med Ingvar. Tillsammans utvecklade de en tryckfärg baserad på rena pigment. Pierre var ju lite av en kemist också så kan kunde lista ut sådana saker, han visste hur man skulle blanda till en bra färg.


Så nu trycker jag allt med rena pigment från Sennelier, ett franskt märke. Det gör att det blir stor skillnad på lyset i färgerna i mina tryck, tycker jag.


Själva trycktiden är för det mesta den minsta tiden i tryckeriet. Det är för det mesta allt runt omkring som tar tid; preparering av dukar, ramar och färgblandning. Ibland kan det blir väldigt många färger när man trycker med en del konstnärer.


När min pappa tryckte med konstnären Endre Nemes kom dom upp i 98 färger och pappa stod och tänkte att nu måste det väl ändå vara färdigt. Men då frågade Endre - jaha du Ingvar, hur hade du tänkt att rädda det här då?


Så det var ju bara att fortsätta och jag tror att det slutade med 3 färger till. Dom höll nog på ett halvår. Som mest har jag själv tryckt 20 färger ungefär. Men jag tycker sällan att det behövs så mycket. Jag brukar ligga på 7-10 färger, men antalet färger säger ju ingenting om kvalitén.

 

Catarina har i år tryckt Susan Gillhögs serigrafier till Konstsällskapet Våga Ses kollektion. Som medlem får du varje år välja ett nytt verk ur konstkollektionen. Det finns över 150 olika verk att välja bland av över 50 olika konstnärer. Endast originalgrafik, signerat och numrerat av konstnären!


>> Läs mer om serigrafierna till Konstsällskapet Våga Se

91 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla